Het boek ‘Zoetigheden zonder suiker, gluten en lactose’ bevat een slordige honderd pagina’s aan recepten voor zoete gerechten zonder suiker, gluten en lactose. Ook geeft het uitleg over waarom suiker, gluten en lactose slecht voor je zijn, maar vertelt ook dat het met behulp van dit boek toch mogelijk is om iets lekkers bij de koffie te nemen.

Gluten en lactose

De vraag die onmiddellijk rijst is: waarom bestaat dit boek? Dat je van te veel suiker dik en ongezond wordt, dat is algemeen bekend, maar gluten? Afgezien van mensen die glutenallergie hebben (1% van de bevolking, volgens het Voedingscentrum), is er vrijwel niets bekend over de eventuele schadelijke effecten van gluten. Het boek doet hier ook nogal vaag over, en komt niet verder dan opmerkingen als “Het kan best zijn dat een glutenvrij dieet het risico op het ontstaan van deze ziekten (hart- en vaatziekten, diabetes en kanker) vermindert.”. Ook de uitleg waarom je lactose beter kunt laten staan is weinig overtuigend. Verder dan “je hebt het niet nodig” en een opmerking over botontkalking in Zweden ondanks een grote melkconsumptie komt het niet.

De recepten

Maar goed, als ondanks de wankele onderbouwing de ‘zoetigheden’ dan maar lekker zijn, dan hoor je ons niet klagen. We hebben drie recepten getest.

Snelle chocoladetaart

Snelle chocoladetaart

Deze chocoladetaart maak je met eieren, amandelen, dadels en cacaopoeder. Het resultaat is in eerste instantie boven verwachting: de eerste paar happen zijn prima, want best lekker zoet. Daarna komen we helaas tot de conclusie dat deze nogal sponzige en lichtelijk zompige taart eigenlijk niet heel fantastisch is. Er wordt na consumptie zelfs geklaagd over misselijkheid. Geen aanrader.

Snelle chocoladetaart

Chocolademousse met avocado

Chocolademousse

Deze chocolademousse maak je met honing, cacaopoeder en avocado’s. Het oordeel? Nou, om kort te gaan: het is niet te eten. Allesbehalve lekker zoet en de smaak van de avocado overheerst nogal, en past helemaal niet bij de rest van de ingrediënten. Een teleurstelling.

Chocolademousse

Kardemomtaart

Een taart met banaan, amandelen, kokospoeder, rijstmeel (dat had de Jumbo niet, dus vervangen door boekweitmeel), kardemompoeder en bakpoeder. Ook deze taart is nogal een teleurstelling, want het smaakt eigenlijk nergens naar. Nee, met deze taart wordt je verjaardagsfeestje niet bepaald een groot succes.

Misschien is het een kwestie van smaak, maar we zijn niet erg te spreken over de gerechten die dit boek ons aanraadt. Ook zijn de ingrediënten nogal duur, wat niet handig is voor de gemiddelde student. Wel zijn de recepten duidelijk beschreven waardoor het voor iedereen heel makkelijk is om een taart of toetje in elkaar te flansen. Het is wel jammer dat niet bij elk recept een foto van het uiteindelijke gerecht staat afgebeeld.ConclusieDit boek lijkt vooral te willen meeliften op de ‘gluten-en-suiker-zijn-vergif’-hype die momenteel heerst. Nou hoeft dat niet erg te zijn als de recepten ons lekkere gerechten opleveren. Helaas is dat niet het geval, want alle drie de gerechten die we maakten zijn eigenlijk helemaal niet lekker. Misschien is dit boek perfect voor iemand die per se glutenvrij wil eten, maar het is moeilijk om dit boek aan te raden aan de gemiddelde student. Alleen kopen als je zeker weet dat gluten vergif is en je houdt van taart die naar karton smaakt. ISBN: 978-90-447-4315-9Uitgever: DeltasPrijs: € 19,95