Britse actiefilms hebben vaak een aparte sfeer, zo ook 'Welcome to the Punch'. Hier is het zakelijke district van Londen (weergegeven in een opvallend palet van overwegend blauw en zwart) het decor voor een bombardement aan flitsende actiescènes.

Detective Max Lewinsky (James McAvoy) jaagt al jaren op de ongrijpbare overvaller Jacob Sterns (Mark Strong). Maar als diens zoon gewond raakt bij een overval, komt Jacob eindelijk uit de schaduwen tevoorschijn en heeft Max nog één laatste kans om voor gerechtigheid te zorgen. De cast houdt de film staandeHet plot biedt de karakters krijgen weinig ruimte om zich emotioneel te ontwikkelen. De obsessieve houding van James McAvoys' personage is wellicht overtrokken, maar realistisch gespeeld. Daarbij weten de twee hoofdacteurs de nodige diepte aan hun personages te geven. Met name Mark Strong overtuigt in de enkele emotionele scènes die de film bezit. De uitstekende cast houdt zo de film staande, ondanks de niet altijd logische wendingen. Het script bood een hoop kansen die niet gegrepen zijn, waardoor sommige aspecten van de film oppervlakkig aanvoelen. Op andere gebieden wordt het verhaal juist onnodig ingewikkeld en aan alles merk je als kijker dat de makers er een intelligente actiethriller van hebben geprobeerd te maken. Hier is het plot echter iets te rechtlijnig voor en zijn de wendingen niet verrassend genoeg. De actiescènes sluiten naadloos op elkaar aanMaar de gaten in het script zijn nauwelijks merkbaar door het hoge tempo waarin de film voorbij schiet; de actiescènes sluiten zich haast naadloos op elkaar aan. Dit kan enigszins overweldigend zijn en is zeker niet voor iedereen weggelegd. Dat gezegd hebbende, met een aantal geweldige camerashots wordt zowel Londen als de actie prachtig weergegeven en zorgen ze voor de nodige spanning. Toch is het maar goed dat de film slechts 93 minuten duurt, want zelfs de mooiste actiescènes gaan op een gegeven moment vervelen. De film voelt fris aan en weet zich te onderscheiden van andere actiefilms. Het verhaal mag dan niet bijster goed zijn uitgewerkt, dat weerhoudt 'Welcome to the Punch' er niet van om de spanning op te voeren en te blijven vermaken.Het resultaat is wellicht niet de uitgedachte actiethriller,= die de makers voor ogen hadden, maar als actiefilm functioneert 'Welcome to the Punch' prima. Met name de uitstekende cast zorgt ervoor dat de film boven het gemiddelde uitsteekt. Al is het niet de meest doordachte actiefilm van het jaar, vermakelijk is die zeker.

In het kortRegie: Eran CreevyCast: James McAvoy, Mark Strong en Andrea RiseboroughGenre: ActiethrillerDuur: 93 min