'Taken' uit 2008 was een groot succes. Niet alleen kwamen mensen massaal naar de bioscoop, ook critici waren lovend. Een dergelijk succes is in negen van de tien gevallen aanleiding tot een sequel, dus was het niet verrassend dat een jaar geleden besloten werd tot het maken van 'Taken 2'. De film is nu al een groot succes in Amerika. De vraag is of deel 2 het niveau van zijn voorganger weet te halen.

Details: Olivier Megaton | Actie | 92 min.Cast: Liam Neeson, Famke Janssen en Maggie GraceAanleiding van de actie in deel één was de ontvoering van de dochter (Maggie Grace) van een gepensioneerde CIA-agent (Liam Neeson). Hij zet alles op alles om zijn dochter terug te krijgen en gaat daarbij niet zachtzinnig te werk. Al snel stapelen de lijken zich op en tussendoor martelt hij één van de gijzelaars om informatie te krijgen. In deel 2 wordt er door de familie van de vele slachtoffers wraak gezworen, met als plan van aanpak het gijzelen van zijn hele familie, inclusief vrouw en hemzelf. Rommelig en niet realistischHet verhaal wordt een heel stuk rommeliger aangepakt dan in het eerste deel en af en toe is de logica en het realisme ver te zoeken. Wat overblijft is een film die het moet hebben van de actiescènes, die als vanouds goed worden uitgevoerd. Wat zelfs een verbetering is ten opzichte van de voorgaande film is dat de schurken beter zijn uitgewerkt. Ze zijn minder een stereotype en meer een uitgewerkt, driedimensionaal karakter. Toch is 'Taken 2' geen verbetering van de voorgaande film: niet alleen is het script een stuk minder, maar het voornaamste probleem is dat de regisseur niet de spanning weet op te bouwen. Ook al zijn de actiescènes goed, ze komen vaak uit het niets en komen geforceerd over. De schrijvers hebben zich daarbij teveel aan de patronen uit de eerste film vastgeklampt, waarschijnlijk om zo min mogelijk risico te lopen. Deze aanpak zorgt ervoor dat 'Taken 2' niet op eigen benen kan staan. Fans van het eerste deel zullen ongetwijfeld weer richting de bioscoop trekken, maar niemand zal vanwege het kijken van deze sequel fan van de reeks worden. Gebrekkig acteerwerkEen ander probleem is het gebrekkige acteerwerk, met name van moeder en dochter. Vervelend, want het haalt de kijker met enige regelmaat uit het verhaal. Liam Neeson houdt zich staande, maar wordt omringt door middelmatig acteertalent. Doordat de film zich meer op deze andere personages richt, komt dat de film niet ten goede. Ondanks het feit dat de film het niveau van zijn voorganger niet haalt, is deze wel prima afzonderlijk te kijken. Met flashbacks wordt de eerste film nog eens samengevat, maar voor de mensen die twijfelen of ze hun geld willen uitgeven aan deze film, zou het (her)kijken van deel een een betere optie zijn. Beoordeling ***