'Looper' mag dan de vijfde film zijn die Bruce Willis dit jaar achter zijn naam zet, het is ook de film waar velen reikhalzend naar uit kijken. Mede dankzij de omvangrijke productie en de geheimzinnige trailers die op het internet te vinden zijn. De film is gebaseerd rond het idee van tijdreizen en het is aan de regisseur om dat overtuigend in beeld te brengen voor het grote publiek.

Details: Rian Johnson | Actie/Sci-fi | 119 min.Cast: Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Blunt en Jeff Daniels

Het tijdreizen in de film wordt in de toekomst (2074) gebruikt om mensen terug te sturen naar het verleden (2044) om ze door zogeheten ‘loopers’ af te laten schieten. Dat wordt gedaan omdat het verbergen van een moord in de toekomst wat ingewikkeld is. Deze loopers hebben echter een contract getekend waarin staat dat ze als laatste moord hun toekomstige zelf moeten neerschieten. Joe (Gordon-Levitt) is zo’n looper, maar als hij er niet in slaagt om zijn toekomstige zelf (Willis) te vermoorden, wordt hij zelf het doelwit van een klopjacht. Het geheel zit ingewikkelder in elkaar dan hierboven beschreven en het script kent vele twists die elkaar in een rap tempo opvolgen. Toch valt 'Looper' niet echt binnen het sci-fi genre, omdat de nadruk in de film niet op deze onderdelen ligt. In plaats daarvan heeft regisseur Johnson ('The Brothers Bloom') gekozen om een realistische actiefilm te maken, met daarbij enkele sci-fi elementen. Hij voert daarbij vakkundig de spanning op naar een climax die de kijkers waarschijnlijk zal verdelen. De film is creatief en origineel in elkaar gezet, met humoristische en schokkende momenten die naadloos in elkaar overgaan. Het is een film die meerdere malen te kijken is, waarbij telkens nieuwe dingen op zullen vallen. De toekomst wordt daarbij overtuigend en subtiel in beeld gebracht, waarbij realisme bij de schrijvers een belangrijke rol heeft gespeeld. Toch ligt de ware kracht van de film bij de acteurs. Ondanks dat zij zich in vreemde situaties bevinden wordt de kijker overtuigd door de personages. Die allemaal goed uitgewerkt worden en vaak verschillende karakterontwikkelingen doormaken. Joseph Gordon-Levitt overtuigd in zijn hoofdrol en doet zeker niet onder voor Bruce Willis, die eerder vergelijkbare rollen heeft gespeeld. Maar ook de bijrollen worden goed benut, met Jeff Daniels en Paul Dano als beste voorbeelden. ConclusieWie het eerste deel van 'Die Hard' (1988) heeft gezien, weet dat een jonge Bruce Willis er niet uit ziet zoals Joseph Gordon-Levitt. Maar als je je daar overheen weet te zetten als kijker, is 'Looper' een hoogstaand staaltje entertainment. Het valt te betwisten of het script geheel waterdicht is; veel wordt niet uitgelegd in de film, maar dat zou niemand ervan moeten weerhouden om deze film te gaan zien.

Beoordeling: ☆ ☆ ☆ ☆