Wat een haan precies met film te maken heeft, is ook al een raadsel voor me. Maar ok, schelpen hebben ook niks met benzine te maken, en olifanten evenmin iets met bordspelletjes. Dat een haan dus het logo van Pathé vormt, zal ik zonder morren accepteren.

Maar er zijn grenzen op logogebied. Die grens overschrijdt Pathé mijns inziens door een tekstballon aan de haan vast te plakken waarin hij het woord ‘Pathé’ uitschreeuwt. Dat is net één stap te ver. Waarom? Nou, nogal simpel: hanen zeggen geen ‘Pathé’. Ze zullen het ook nooit gaan doen.Een haan roept ‘Kukeleku’. En als je elke ochtend ‘Kukeleku’ roept, waarom zou je dan ineens ‘Pathé’ gaan roepen? Ik denk dat, wanneer Maurice de Hond een opiniepeiling houdt onder een representatieve groep hanen in Nederland, geen van die hanen het uitroepen van ‘Pathé’ boven dat van ‘Kukeleku’ zal verkiezen. ‘Kukeleku’ is een veel fijnere term om uit je snaveltje te laten schallen.Er zit dus maar één ding op voor Pathé als ze verder willen met een haan in hun logo: veranderen die naam, in Kukeleku! En ik zette dat uitroepteken heel bewust gewoon direct achter het woord Kukeleku; niet in een tekstballonnetje dat weer aan een ander tekstballonnetje is vastgeplakt, want ook dat slaat nergens op.

[link:17805] is in het leven geroepen om af en toe even stil te staan bij onuitstaanbare mensen, zaken en gebeurtenissen die zich op een dusdanige manier in het dagelijks leven hebben genesteld dat het onuitstaanbare karakter hiervan bijna verloren dreigt te gaan, of op zijn minst niet meer wordt onderkend.