Top 10 uit de hand gelopen ontgroeningen

Dat je uit het goede hout gesneden moet zijn om tot een studentenvereniging toegelaten te worden is algemeen bekend. Maar hoe je kwaliteiten gemeten worden, blijft gissen. De verenigingen zelf zijn erg gesloten en asprirant-leden moeten geheimhouding tekenen. Details over de ontgroeningen komen alleen naar buiten als het misgaat. Studenten.net zette de tien schokkendste wantoestanden op een rij.

ontgroening

1: In 1997 overlijdt Reinout Pfeiffer in Groningen na het drinken van een liter jenever. De 18-jarige Rotterdammer moest bewijzen dat hij geschikt was om in een studentenhuis van de Groninger vereniging Vindicat Atque Polit te mogen wonen. Hij had de jenever uit moeten braken, maar pogingen om hem de drank weer te laten uitspugen mislukten. In zijn slaap kreeg Pfeiffer een epileptische aanval en hij overleed in zijn bed.

2: In 2005 raakte een student in coma tijdens een ontgroening. Hij moest zich bewijzen tegenover de Kroegcommissie van studentenvereniging Albertus Magnus. Na zes liter water in korte tijd te hebben gedronken hielden zijn nieren het voor gezien. De jongen heeft anderhalve dag in coma gelegen. Het nuttigen van alcohol was toen al verboden tijdens ontgroeningen, maar de studenten hadden er niet rekening mee gehouden dat ook water in grote hoeveelheden schadelijk kan zijn.

3: In 2002 werd bekend dat Utrechtse studentenverenigingen zich ernstig misdroegen. De Universiteit van Utrecht besloot na de wantoestanden het contract voor subsidie met de vereniging Veritas te verbreken. Wat was er aan de hand? Er kwamen berichten naar buiten over eerstejaars die flauwvielen, poep in hun haar gesmeerd kregen, levertraan moesten slikken en bruistabletten moesten eten zodat ze gingen schuimbekken. Na onderzoek van het bestuur van de universiteit bleek er inderdaad sprake te zijn van geestelijke en lichamelijke uitputting. Het U-blad schreef hierover: "Het college van bestuur acht bewezen dat aspirant-leden flauwvielen als gevolg van het introductieprogramma, dat ze tegen hun wil moesten eten, dat ze geen vrije toegang tot de toiletten hadden en dat zij blootstonden aan ernstige verbale intimidatie."

4: In 2010 ging het gruwelijk mis in Groningen toen een student in brand werd gestoken. De 21-jarige jongen, die zich verkleed had als Sinterklaas, liep tweede- en derdegraads brandwonden op. Hoewel de jongen zelf niet de politie wilde inschakelen, hebben zijn ouders wel aangifte gedaan. De jongen verklaarde zelf te hebben gevraagd om in brand gestoken te worden. Een medestudent voldeed aan dit verzoek door een brandende vloeistof over het Sinterklaaspak te sprenkelen. Er ontstond een grote vuurbol en de student wist zichzelf te redden door al brandend het water in te springen. Na dit ongeluk is de ontgroening doorgegaan. Pas 40 uur na het voorval ging de jongen naar het ziekenhuis, waarna hij direct werd opgenomen in het brandwondencentrum van het Martini Ziekenhuis in Groningen.

5: In 1988 konden ze er ook al wat van. De Rotterdamse vereniging Sanctus Laurentius liet de aspirant-leden door gangen vol slachtafval kruipen. Door een bacterie die in het verrotte vlees zat liepen tientallen studenten met wondjes een huidziekte op. Het bestuur van de vereniging is hierna op het matje geroepen. Het slachtafval is daarna vervangen door groenteafval.

6: Studenten in Utrecht worden in 2007 gedwongen om seks met kippen te hebben, dierenbloed te drinken en met een geamputeerde stierenpenis op zak te lopen. Als de studenten dit weigerden, werd gedreigd dat de kippen in de geslachtsdelen zouden pikken. De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming stelde een onderzoek in. De kippenseks is echter nooit bewezen.

7: Het Rotterdamsch Studenten Corps werd in 2002 belaagd door niemand minder dan cabaretier Youp van 't Hek. Zijn neefje, Arthur, ontvluchtte na een dag zijn ontgroening en deelde zijn ervaringen met zijn beroemde oom. In drie columns gaf Van 't Hek zijn uitgesproken mening over de ontgroeningen waaraan zijn neefje blootgesteld was. Van 't Hek omschrijft de ontgroening als zeer vernederend en meldt dat eerstejaars met een pak slaag werden bedreigd met verschillende voorwerpen, waaronder honkbalknuppels. Een andere student werd met zijn hoofd in een toiletpot geduwd nadat hij twaalf uur lang niks had mogen drinken. De Rotterdamse universiteit verbrak daarna de banden met de studentenvereniging en stopte de subsidie. In 2003 kreeg de vereniging de subsidie weer terug.

8: In 2007 wordt het Delftsch Studenten Corps door het bestuur van de TU Delft op de vingers getikt. In het collegejaar 2008-2009 wordt de vereniging financieel gekort door het bestuur wegens wanpraktijken tijdens de ontgroeningen. De praktijken werden bekend nadat de vader van een nul, zelf een oud-corpslid, een opiniërend artikel schreef naar de redactie van de nrcnext. Enkele details: de feuten moesten met z'n allen uit een fles water drinken waardoor iedereen ziek werd, ze werden geslagen, want "een vlakke" mag, de eerstejaars moesten urenlang in ijswater zitten, feuten moeten eindeloos met het hoofd omhoog en in de mond een brandende kaars stil blijven zitten en de nullen moeten niet op maar in een kratje zitten. Natuurlijk ontkent het Delftsch Studenten Corps de aantijgingen.

9: In september 1997 komt de Groningse studentenvereniging Vindicat in het nieuws. Een uitgeputte feut die in het gras lag te slapen wordt over het hoofd gezien door een kampleider. Hij rijdt over de student heen. In het donker had de kampleider de jongen niet zien liggen. Dit incident vond enkele weken voor het overlijden van Reinout Pfeiffer plaats. Na deze incidenten zijn de regels omtrent ontgroeningen aangescherpt. Nullen moeten minimaal zes uur slaap per nacht krijgen en ook het gebruik van alcohol tijdens ontgroeningen is sindsdien verboden.

10: Aspirant-leden van de studentenvereniging Unitas in Amsterdam hebben tijdens hun ontgroening in 2007 water met goudvissen moeten doorslikken. De goudvissen werden in Groningen in een flesje water gedaan waarna de feuten ze naar Amsterdam moesten brengen. Eenmaal aangekomen in Amsterdam werd hun verteld dat zij de flesjes met vis en al op moesten drinken.

Auteur: Tessa Heitmeijer

Copyright © 2011 Studenten.net - Gepubliceerd op 22-08-2011

Terug naar de homepage

Share/Bookmark

Nieuw in Lifestyle

Reacties

Deze verhalen kunnen uiteraard deels waar zijn, maar er zijn zoveel meer vereniginssoorten die net zulke gewoonten hebben, zoals sportverenigingen. Het is niet nodig een studentenvereniging dusdanig in een negatief daglicht te zetten. Iedereen die hier aan mee doet, kan hier mee stoppen op ieder gewenst moment. Dat zij hun eigen grenzen leren aangeven, is het hele idee achter een ontgroening. Tevens valt daar ook het verleggen van grenzen onder, maar ieder normaal denkend mens weet wanneer de menselijke grenzen worden overschrijden. Ligt het probleem dan aan de vereniging of aan de 'nul'?!

Door Maartje, 23 augustus 2011 | 23:01

Maartje, je hebt zeker gelijk dat het niet alleen de studentenverenigingen zijn en sowieso, er zijn ook meer dan genoeg studentenverenigingen zonder ontgroeningsrituelen. Dit artikel is helaas wat spannender gemaakt en daardoor geeft het verkeerde feiten weer en zijn sommige punten onvolledig... Jammer.

Wel moet je je bedenken dat ook al is de gemiddelde 18 jarige al redelijk verstandig, ze staan nog niet enorm sterk op hun benen. Ze zijn nog maar net volwassen en hoe is dat in de psychologie ook alweer... Pas ergens in je twintigste bereik je schijnbaar een punt waarop je pas echt mentaal zo sterk bent dat je goed voor je eigen kan opkomen, voor die tijd ben je een stuk makkelijker onder druk te zetten. Ook is daarmee niet alles gezegd, want vrouwen zijn mentaal meestal sterker dan mannen en denk eens aan die verhalen van politie overhoringen waarbij een verdachte uiteindelijk een valse verklaring aflegt omdat hij/zij simpelweg breekt onder de druk.

Het zit niet zo makkelijk in elkaar als je denkt. Als je ergens in de 20 bent en je geeft leiding aan een introductie voor een groep waarvan de gemiddelde deelnemer 18 jaar is en net voor het eerst echt op eigen voeten moet gaan staan in een meestal onbekende omgeving, dan is het welzijn ook de verantwoording voor de persoon die ergens in de 20 zit. Dat is menselijkheid.

Door Erik, 24 augustus 2011 | 10:17

Ontgroeningen zijn er voor om je grenzen te verleggen, uhm ja tuurlijk? Wat een onzin. Als jij jezelf moet laten vernederen tot op het bot om je grenzen te verleggen dan heb je wel heel rare grenzen.

Het is gewoon puur "leedvermaak" voor die verenigingen maar dan op een belachelijke manier. Onbegrijpelijk waar mensen toe in staat zijn om ergens bij te horen.

Door Piet, 24 augustus 2011 | 11:36

Ontgroeningen zijn naar mijn mening zinloos. Je wordt openbaar vernederd en gekleineerd. Met het doel je grenzen te verleggen en groepsbinding? Ga dan gezellig een avondje kaarten met elkaar!
Er zijn genoeg manieren elkaar te leren kennen zonder dat je daarbij mentaal neergehaald hoeft te worden! Natuurlijk kun je er 'altijd' er uit stappen, maar je hebt eerst wel een flinke mep inschrijvingsgeld betaald (wat je overigens niet terugkrijgt) en vele zijn te trots om toe te geven dat ze iets niet aankunnen.

Mede daarom bijten veel studenten de feuten-tijd door en hopen dat het na een jaar feut beter wordt. Vele feuten die ouderejaars zijn kunnen dan eindelijk bij de nieuwe lading hun oude woede botvieren op de nieuwe nul-garde. Er moet bij de inschrijving niet voor niets een geheimhoudingsverklaring worden getekend!

Als het aan mij ligt zouden de grotere studentenverenigingen 50% van hun subsidie kwijtraken waarna deze wordt gegeven aan de kleinere verenigingen die, wel van een leuk feestje houden maar niet aan onmenselijke praktijken doen.

Door Loes, 24 augustus 2011 | 12:32

Erik; daar heb je inderdaad een goed punt. Op oudere leeftijd zou dit inderdaad misschien wel verantwoordelijker zijn. Ook is he topvallend dat bovenstaande verhalen enkel over mannen gaan.

Piet&Loes; Het verleggen en het leren kennen van je grenzen hoeft dus niet perse te betekenen dat je je ook daadwerkelijk hoeft te laten kleineren. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ik, wanneer ik naar mijn idee werk afgebekt, hen dit duidelijk heb gemaakt dat ik hier niet van gediend was. En dit werd ook geaccepteerd. En het is nou eenmaal zo, wanneer je met een heel stel dezelfde zware ervaring ondergaat, je een veel sterkere band vormt dan wanneer je een avondje gaat kaarten oid.

En buiten dat, je weet welke verenigingen ontgroeningen hanteren en weet dus ook een beetje wat je kan verwachten wanneer je bij een vereniging gaat en hier voor betaald.

Door Maartje, 24 augustus 2011 | 13:40

Beste Piet, ieder mens kan begrijpen dat je elkaar beter leert kennen en een hechtere band wordt gesmeed als men een zware week deelt in plaats van alleen leuke dingen te doen (wat natuurlijk ook gebeurd). Ontgroeningen hebben wel degelijk waarde voor de mensen die het doorstaan hebben, maar wel alleen als mensen de ontgroening hebben die bij ze past. Daarom zijn er minder excessen binnen bijvoorbeeld disputen dan bij verenigingen, hier worden mensen immers geselecteerd, en is de kans dat ze het aankunnen veel groter.
Maar een ontgroeningscommissie moet natuurlijk wel uit capabele personen bestaan. Het kan nooit het doel zijn iemand ziek te maken, het ziekenhuis in te slaan of in zo verre uit te putten dat ze niets meer kunnen. Lichamelijk en geestelijk onder druk zetten in combinatie met een buddysysteem oid werkt perfect, en ookal zal niet iedereen het aankunnen zal niemand met blijvende schade weggaan.

Door Fred, 24 augustus 2011 | 15:04

En om de bovenstaande opsomming te analyseren:

1. Voor zover ik weet probeerde die arme jongen indruk te maken op een hospiteeravond, en kan het dus geen ontgroening genoemt worden.

2.Deze gasten zijn mongolen, geeft aan hoe belangrijk het is dat je minimaal 1 persoon in je commissie hebt zitten die wat van geneeskunde of het menselijk lichaam af weet.

3.Sommige mensen vallen sneller flauw dan anderen, hoeft niet altijd een zeer onheilspellend teken te zijn, ik heb mensen flauw zien vallen tijdens een week waarin alleen leuke dingen gedaan werden, omdat ze zichzelf uitgeput hadden.
Poep in het haar is walgelijk, maar zolang ze het goed kunnen schoonmaken niet ernstig. Levertraan en bruistabletten? Big deal.

4.Dit blijft een raar verhaal, ze zullen wel dronken zijn geweest, wat zoiezo niet is toegestaan tegenwoordig.

5.Geen kwade intenties maar bijzonder onhandig, laat ze dan in elk geval kleren aantrekken, is er niets aan de hand.

6.Dierenbloed en een stierenpenis is een vies idee, maar niet ongezond of schadelijk. Seks met een kip lijkt me zoiezo fysiek onmogelijk.

7.Dit is gebaseerd op iemand die tijdens de ontgroening is afgehaakt, hij zal waarschijnlijk overdrijven om dit verklaren en heeft de ontgroening ook nooit vanaf de andere kant gezien. Slaan met honkbalknuppels en uit de wc drinken? Zou dat niet vaker naar buiten komen als het echt gebeurde?

8.Die "ziekte" kan niet meer dan een verkoudheid zijn geweest, gezien de manier van besmetting. De andere praktijken zijn manieren om iemand lichamelijk onder druk te zetten, ik neem aan dat er voor gezorgt werd dat het geen martelingen werden, anders zijn het inderdaad excessen.

9.Is dit een exces of een ongeluk?

10.Nou en?

Door Fred, 24 augustus 2011 | 15:48

Even serieus, al zijn bovenstaande berichten maar gedeeltelijk waar, dan nog vind ik het kansloos dat er mensen zijn die bedenken om zo met nieuwe studenten om te gaan. Ik heb zelf een onwijs leuke introductieweek gehad (3 jaar geleden), waar dit soort dingen totaal niet aan de orde waren. Ik denk dat hogere jaars studenten veel positiever terugkijken naar hun introductieweek als het gewoon een leuke en gezellige week was waarin je veel mensen leert kennen, dan wanneer ze openlijk werden vernederd en er na al die vernederingen eindelijk bij horen.
Eerlijk gezegd vind ik dit soort activiteiten schending van de rechten van de mens...

Door Lieke, 24 augustus 2011 | 16:02

@ Lieke

Ik heb zelf zowel een leuke als een (zeer) zware introductie gedaan, en ik kan zeggen dat ik zelf veel meer aan die zware heb gehad en ook veel hechter met die mensen ben geworden. Ik weet hoe ze reageren als ze het minder makkelijk hebben, en kan hun gedrag beter begrijpen.
Maar ik ben het ermee eens dat zoiets niet voor iedereen is weggelegd, en als iedereen het verplicht zou worden zou het inderdaad onmenselijk zijn. Maar, zoals vaker gezegd, het staat iedereen vrij voor een vereniging met ontgroening of zonder ontgroening te kiezen, hoewel sommige verenigingen van tevoren wat eerlijker zouden moeten zijn. Daarom (nogmaals) ben ik ook een veel grotere voorstander van de kleinschaligere dispuutsontgroeningen.

Door Fred, 24 augustus 2011 | 16:33

Ik heb vanuit mijn jeugd genoeg vrienden waarmee ik een hechte band heb opgebouwd door van alles te hebben meegemaakt. Het 'bij een groep horen' is voor de mensen die meedoen aan deze praktijken blijkbaar erg belangrijk en hieruit maak ik op dat zij deze ervaring dan niet of nauwelijks hebben meegemaakt en denken dat dit nodig is. Ook kan je hechte banden opbouwen in je studententijd zonder deze maffe praktijken.

Een band opbouwen doe je door je persoonlijkheid, je karakter. Grenzen verleggen komt vanzelf wel.

Door Pim, 24 augustus 2011 | 17:36

Ik vind het echt belachelijk, dat je kan toekijken hoe iemand aan het lijden is. Waarom zulke belachelijke dingen verzinnen? Het is gewoin om mensen te kleineren en vernederen. En ik snap niet dat mensen dat niet inzien, kom op er overlijden mensen door bepaalde ontgroeningen, omdat anderen het gewoon leuk vinden mensen te vernederen en ze te zien lijden. Er zijn genoeg andere dingen te doen waardoor ie niet in het ziekenhuis oid hoeft te belanden. Je kan mensen niet zo hehandelen, ook al kiezen mensen er zelf voor om zich in te schrijven. Ik vind dat iedereen het recht heeft om de inschrijving stop te zetten, zonder daarvoor betaald te moeten krijgen (dmv geweld). En de leerling moet recht hebben op een terugave van inschrijfgeld. Leerlingen komen pas kijken op een nieuwe school en om niet gevoel te hebben dat ze alleen zijn, schrijven ze zich in, daar moeten ze juist voor bedankt worden in plaats van ervoor te boete! Nogmaals ik vind het echt belachelijk en onmenselijk.

Door Rachella, 24 augustus 2011 | 18:01

Wat een poep verhalen. Als je dan een lijst maakt, zet er dan ook waargebeurde feiten in. Get your facts straight!

Door Hans, 24 augustus 2011 | 22:32

Pim, wat ongelooflijk stuitend dat je dus eigenlijk stelt dat 'het bij een groep horen' de belangrijkste reden zou zijn om bij een traditionele vereniging te willen. Pure nonsens. Uiteraard kun je op veel verschillende manieren mensen ontmoeten en vriendschappen opbouwen. Een hier van is bij een studentenvereniging te gaan. Dat men een weekje in het stof bijten over heeft om zo in contact te komen met een grote verscheidenheid aan persoonlijkheden en karakters waar jij mee schermt, is misschien zo gek nog niet. En kom nu niet met het argument dat dit overal kan, simpel geredeneerd kom je bij zo'n vereniging makkelijker en met meer mensen in contact. Daarnaast biedt een vereniging ook kans tot ontplooiing, waar hier sowieso niet verder naar gekeken wordt. Heeft dit iets met 'bij een groep horen' te maken? Ik dacht van niet!

Door Jan, 25 augustus 2011 | 0:56

Bij een traditionele studentenvereniging willen gaat niet om bij een groep willen horen (en zeggen dat deze mensen dan blijkbaar nooit de ervaring hebben gehad hoe het is om goede vrienden te hebben vind ik echt onvoorstelbaar), het gaat erom dat je makkelijk in contact komt met nieuwe mensen als je net aankomt in een nieuwe grote studentenstad. Ik heb zelf een ontgroening gelopen en ik heb daar ontzettend veel aan gehad en van geleerd. Tegenwoordig zijn de ontgroeningen veel meer aan banden gelegd en steeds beter geregeld, bovenstaande incidenten zijn heel erg maar er is ook ontzettend veel gewoon niet waar. Ik ben het helemaal eens met dat een ontgroening lang niet bij iedereen past, en daarom kun je ook zelf beslissen of je bij een vereniging met of zonder ontgroening wil. Waarom zou je de keuze van een ander veroordelen? Respecteer deze!

Door Loudie, 25 augustus 2011 | 9:24

Zelf ben ik lid geweest van het E.S.C. (eindhovens studenten corps). Alcohol was inderdaad verboden, maar 6 uur slapen... nee.. 2 misschien! Naast de standaard dingen als heel viel worden en vernederd worden was bij ons veel geweld. Ik heb tijdens de ontgroening gevochten met een lid, puur ter zelfverdediging. Het probleem zit voor in het geen dat de leden wel alcohol mogen drinken, en zijn dan ook vaak lader zat.

Als ik het over zou moeten doen zou ik geen lid worden van het Corps maar eerder een 'normale' studentenvereniging.

Door Ben, 25 augustus 2011 | 13:07

Jan, d'r loopt nou niet echt een 'grote verscheidenheid aan persoonlijkheden' bij de typische studentcorpsen..
Ach, waarom worden mensen lid? Omdat het een 'makkelijke' manier is om mensen te leren kennen? Of gewoon omdat iedereen het doet?
Tuurlijk hebben mensen die eenmaal lid zijn een fantastische tijd (niet gek met zo goedkoop bier) maar is een ontgroening daar voor nodig? Lijkt me niet.. De dingen die daar gebeuren zijn over het algemeen echt wel te overleven, maar in mijn ogen onnodig. Het is waar dat een gezamelijke moeilijke mensen bind. Waar iedereen over valt, is dat je zogenaamde vrienden, de studentvereniging, dit met opzet doen. De feuten worden hier mentaal afgebroken en opnieuw opgebouwd met een gezamelijk doel wat een hecte band kan creeren. Dit is echter erg makkelijk te zien als een valse/gespeelde gebeurtenis, wat ook de feuten zien, en daardoor blijven velen denk ik met een soort wrok zitten, alsmede een gevoel dat het erbij hoort. Dus vinden ze dat de volgende lichting de ontgroening ook moet meemaken.
Maar ja, het duurt maar een week ofzo, en je leert je mede feuten niet echt goed kennen, daar heb je de tijd niet voor..
Goede vrienden heb je ook uit de middelbare school, voetbalclub, werk en ga zo maar door. Ook in studentenverenigingen zonder ontgroening ontstaan hele goede relaties.

Ik denk dat vooral tijd mensen bindt, een slechte gebeurtenis geeft je vooral iets om over te praten.

Door Jorn, 25 augustus 2011 | 21:17

Stel je niet aan. Iedereen die hieraan meedoet kiest er zelf voor. Op de snelweg gebeuren ook wel eens ongelukken. Erg makkelijk om mensen bang te maken op deze manier.

Door Ohja, 26 augustus 2011 | 10:13

Persoonlijk denk ik dat dit soort krankzinigheid op latere leeftijd toch erg schadelijk is voor de gehele maatschappij.

Als je namelijk als 18 jarige dit soort dingen normaal vind of accepteerd, dan is het minder moeilijk voor je om later in je carriere op een schandalige en verantwoordingslose manier met mensen om te gaan. Het zou mij ook niet verbazen als studenten met een on opgemerkte post traumatische stress storenis blijven rondlopen. En ik ben het met Lieke eens dat het toch wel schendingen van mensen rechten zijn. Met name art. 3 EVRM

Door Justme, 26 augustus 2011 | 11:16

Ik vind het ook zeer nutteloos en onnodig. Feit blijft dat je er zelf voor kiest. Iedereen die een ontgroening niet mee wil maken moet er dan ook niet bij gaan. En Justme, sorry hoor maar hoe ver kun je het zoeken. Erg schadelijk voor de gehele maatschappij, laat me niet lachen.

Door Jan, 27 augustus 2011 | 12:39

Het leger in gaan klinkt een stuk aangenamer dan het lijden onder een ontgroening.

Door Chris, 27 augustus 2011 | 14:47

Ja, in het leger wordt niet ontgroent gelukkig :s

Door Fred, 1 september 2011 | 13:01

Ben, even de dingen zuiver houden. E.s.c? Corps? Huh sinds wanneer dan knor?

Mooie tijd ja, en ach ontgroening is toch ook gezellig, gitaar mee, kamp vuurtje maken, liedjes zingen. Als het je niet aanstaat kom je toch gewoon niet...

Natuurlijk mogen er geen doden vallen. Reinoud Pfieffer leeft in Groningen nog steeds. Iedere IT valt zijn naam, hoe fout dat is gegaan en dat dat nooit weer mag, of moet kunnen gebeuren.

Liefs, oud lid Vindicat

Door Fritsie, 3 september 2011 | 1:11

@ Chris
wat Chris denk ik even vergeet is dat ontgroeningen niet alleen onderdeel zijn van het koor en sommige disputen of huizen maar dat ook andere mensen aan ontgroenen doen. zo heeft het leger ook een ontgroening. zolang verenigingen zich aan de opgestelde regels houden vallen ontgroeningen best wel mee. tuurlijk het is niet leuk en je moet ook wel afzien maar uiteindelijk kom je er sterker uit dan dat je er in ging.

je leert tijdens zo een ontgroening heel veel over jezelf en over je jaargenoten dat je in een korte tijd een heel hechte band maakt. het is nou eenmaal zo dat je ook op een normale manier vrienden kan maken maar daar gaat een langere tijd overheen voordat je echt goede vrienden bent en elkaar echt 100% vertrouwt. aangezien je die tijd niet hebt omdat je 4 tot 6 jaar aan het studeren bent kan zo een band sneller worden gecreeerd door middel van een ontgroening. buiten dat het traditie is en dus niet alleen van deze generatie is het dus ook nog eens nuttig.

snap alle critiek trouwens best wel hoor. je hebt hem zelf niet gelopen, hoort veel negatieve verhalen van andere en er zijn in het verleden doden gevallen maar dat is niet de norm. niemand wil dat er tijdens een ontgroening mensen overlijden of voor het leven getekent zijn, dit zijn daarom ook hoge uitzonderingen die net als met alles een keer zijn voorgekomen. het houd ons scherp en serieus. hierdoor worden we er weer aan herinnerd dat het geen spelletje is wat je aan het spelen bent en dat de bestaande regels er niet voor niets zijn en dat die dan ook worden nageleeft. denk wat je wilt maar wees niet boos op iets dat je niet kent alleen omdat je daar iets negatiefs over hoort.

Rico

Door rico, 6 september 2011 | 15:33

bericht
Wij zijn eigenaar van groepshuizen en hebben hier dingen zien gebeuren met jonge mannen.
Hun leiders???? Volwassen kerels??? Neen, wij willen geen studentenverenigingen meer op ons erf. Alleen de Navigators of andere Christelijke verenigen zijn welkom. Volgens ons zijn zij nog wel opgevoed met normen en waarden. Sorry hoor, bewijs ons het tegendeel maar! Volgens ons komt het ook nooit meer goed met die leiding. Je zal er maar mee trouwen of het zal je pa maar zijn. Misschien moet er toch beter mee worden gekeken naar wat er gebeurd achter de deuren van deze verenigingen. Want de alcohol en drugs vloeien ook rijkelijk.

Door naam Wijn, 3 februari 2012 | 18:39

Waar staat de C in ESC voor?

Niet voor corps. Dat ben je namelijk niet.

Houzé voor de Leeden

Door Karel Ankerborst, 13 juli 2012 | 14:12

Hoeveel pakken pampers zou ES-carnaval al gekregen hebben?

Door Maastricht, 27 oktober 2012 | 16:18

Ikzelf ben afgehaakt bij de IT van Vindicat. Dit had echter niet zoveel te maken met de kutheid van de IT, die overigens wel heel kut was, maar meer dat ik de vereniging te gesloten vond en dat er te veel verplichtingen zijn. Het paste niet zo goed bij mij. Daarna ben ik lid geworden bij een vereniging zonder ontgroening. Ik heb het daar hartstikke leuk maar wat ik heel erg merk is dat er bij mijn vereniging een gebrek aan respect is bij sommige leden. Ik weet zeker dat dit niet het geval is bij verenigingen met ontgroening. Ik had het daarom chiller gevonden als mijn vereniging wel een ontgroening had. De vereniging past voor de rest bij mij. Ik wilde ook niet bij van die na-apers van het corps zoals Albertus of zo. Volgens mij overtreden ze daar ook veel meer regels.

Door Sjoerd, 17 december 2012 | 19:22

Hoi Tessa, schrijfster van dit stuk, ik weet niet in hoeverre jij je bronnen nagetrokken hebt (waarschijnlijk helemaal niet en was het gewoon ctrl c - ctrl v van verhaaltjes die je 'ergens' op internet gevonden hebt) het verhaal over unitas (nr 10) is namelijk niet waar, ooit de wereld in geholpen en een mooi sterk verhaal geworden maar is nooit echt gebeurd.

Door Henk, 21 augustus 2013 | 13:28

Ik heb zelf erg veel geleerd van mijn ontgroening. Ook over het aangeven van mijn eigen grenzen. Ik vond het superkut, maar toch is de band met mijn jaargenoten er sterker door geworden. Ik vind het goed dat er tegenwoordig veel regels aan zijn gebonden, want er mag natuurlijk nooit iemand ziek worden/overlijden etc. Toch denk ik dat het wel iets toevoegd.

En wat een onzin dat de mensen bij studentenverenigingen allemaal hetzelfde zijn. Bij mijn studie heb ik juist totaal geen vrienden gemaakt, dat zijn pas allemaal dezelfde soort mensen. Op mijn vereniging heb ik een groot netwerk gekregen van allerlei verschillende mensen met allerlei verschillende achtergronden.

Door Daniëlle, 23 augustus 2013 | 14:24

Ik heb zelf ook een ontgroening gedaan bij een christelijke studentenvereniging. Hierbij is het voordeel dat je niet als persoon vernederd wordt en voorschut wordt gezet. Maar altijd als groep en dat het niet te ver gaat. Het is natuurlijk zwaarkut een ontgroening. Maar nu heb ik er alleen nog maar goede herinneringen aan & bovendien het feest op het eind was geweldig, heb er veel vrienden aan over gehouden.

Door Sanne, 2 september 2013 | 20:01

Ik heb in 2012 ontgroening gedaan in Utrecht en er vielen dagelijks tientallen mensen flauw. Je mocht maar 2 x op de dag naar de WC, zelfs als je last had van je maandelijkse probleem had je pech en mocht je niet. Er hebben eerstejaars in hun slaapzak geplast, werd niet verschoond en moesten er gewoon in blijven slapen. Eerstejaars werden geslagen, geduwd, bespuugd en aan haren getrokken door extreem lamme oudere jaars. Je werd verplicht eten op te eten waar rauwe rijst en bonen en de inhoud van de koffiefilters van twee weken inzat. Zelfs als je had gekotst moest je nog verder eten.
Er is niks veranderd en er is geen controle op. Dat denkt de UU maar, ze moesten eens daadwerkelijk elke dag (en vooral savonds) komen posten tijdens de ontgroening dan is het direct over.

Door Lid, 25 maart | 13:24

De berichten van groningen zijn wel allema waar. Dat was een tijd echt het gesprek van de dag bij ons in de stad. Ik denk dat er daarom steeds minder lokale studenten zich bij een vereninging aan sluiten. Grotendeels van de grote vereningen hebben studenten onder de hoede van heel Nederland.

Door Ellow, 10 mei | 16:23

Ik vind het walgelijk. Hebben die mensen dan geen goede vriendschappen van voordat ze gaan studeren? Of zijn die allemaal niet belangrijk genoeg om te onderhouden? Ik begrijp dat je nieuwe mensen wilt leren kennen in je nieuwe stad , maar hey: daar hoef ik me niet voor te laten vernederen of te kleineren. Persoonlijk zie ik de mensen van de vereniging allemaal binnen twee maanden veranderen in kuddedieren, die bovendien gigantisch dik worden. De meiden dragen allemaal dezelfde kleding, hebben een eigen verenigingskapsel en bovendien praat elk lid met hele hete aardappels in de keel. Leuk, zo'n nieuwe vriendengroep. Naar 'thuis-thuis' gaan we niet meer, want hier, mam, wonen mijn echte vrienden: we hadden allemaal tijdens de ontgroening kak in ons haar.

Door Eline, 7 augustus | 21:05

Het lijken wel SM spelletjes...macht, seks en intimidatie.. brrr.. dus dit zijn onze wetenschappers, bestuurders, chirurgen etc.? Geen wonder dat de maatschappij zo ziek is als dit "normaal" gevonden wordt als je gaat studeren. Blij dat ik HBO doe... mij niet gezien.

Door Jolande, 5 september | 0:01

Het slaat ook nergens op. Maar kijk is goed naar de mensen die in een studentenvereniging zitten, dat zijn (bijna) allemaal mensen die niet goed bij hun hoofd zijn en geen gevoel voor empathie hebben. Het zijn egoistische mensen die vaak uit een rijke familie komen, alleen maar aan zichzelf denken en raar gedrag vertonen(zoals het genieten van andermans leed). Deze clowns kan ik totaal niet serieus nemen.

Door Ronald, afgelopen dinsdag | 17:25

Reageren


(max 2000 tekens)

Woord niet leesbaar? Klik hier voor een nieuw woord.
http://www.studenten.net
tempus fugit