Interview met Basement Jaxx – God says: quit it!

Basement Jaxx, wie kent ze inmiddels niet. Ze verwierven wereldfaam met nummers als 'Where's your head at' en 'Red Alert'. Vele artiesten lieten hun nummers door dit Britse danceduo remixen. Hun vijfde album, Scars, komt deze maand uit.

Einde van de dag. Simon Ratcliffe is moe en wil wellicht naar buiten. Na navragen blijkt dat hij toch liever op zijn luxueuse, maar bedompte hotelkamer blijft zitten. De hele dag zonder verse zuurstof heeft zijn concentratie geen goed gedaan. Regelmatig dwalen zijn gedachten af en moet de vraag herhaald worden. "Ik ben een beetje een dromer," aldus Simon. Je meent het.

Vertel eens over de productie van je nieuwe plaat
We begonnen met Scars in april 2007. Het heeft ons meer tijd gekost dan wat dan ook. Ik denk dat we niet precies wisten wat we wilden. Het begon met soundscapes, ambient music. We hadden het gevoel dat clubmuziek niet helemaal ons ding was, we hoorden daar niet. En popmuziek...ja, we wilden echt doen wat we zelf wilden, zonder beperkingen. We gingen naar New York om Yoko Ono op te nemen. Toen we daar waren konden we het beste zoveel mogelijk mensen opnemen. Dus Your Majesty kwam daar, Sam Sparrow, Lou Louis... En Santigold kwam vanuit Brooklyn naar ons toe rijden. Jose James, een jazz-zanger. In twee weken zijn we superproductief geweest

Maar toen...
We gingen in oktober 2007 om drums en gitaar op te nemen. We dachten dat we wel iets met de Berlijnse techno-scene gingen doen. Iets totaal anders. Onze studio was in Kreuzberg en dat was niet bepaald fancy. Net iemands eigen huis, een beetje viezig en er werden razend veel sigaretten gerookt. Net als onze vaste studio in Brixton. Twaalf jaar geleden was het echt happening daar. Maar nu zijn mensen ergens anders naar toe gegaan, waar het fijner en veiliger is. Brixton is een beetje achtergelaten. Op een gegeven moment hadden we gigantische lekkage in de studio. Dat is een weinig inspirerende plek om blije muziek te maken. Felix was beroofd, had een heleboel relatieproblemen... En het is moeilijk om niet stil te staan bij wat mensen van je verwachten. Basement Jaxx staat gelijk aan hippe popliedjes en vrolijke muziek. Dus toen raakten we een beetje verdwaald en deden zoveel dingen tegelijk. Toen we met die plaat aankwamen bij onze platenmaatschappij wisten ze echt niet wat ze er mee moesten doen.

En toen werd je ook nog gedumpt door je platenmaatschappij..
(lacht) Nee nee, dat is niet zo. Ik zag dat ook toen ik op internet zat. Ik was aan het scrollen en zag ineens 'Basement Jaxx gedumpt.' What the... Nee, Felix had in een interview gezegd dat het niet zeker was of we nog een contract kregen. Ik denk dat de kans inderdaad klein is dat we een nieuwe deal krijgen. Ze willen weer nieuwe bands, en we zijn geen nieuwe band. Ik zal echt verrast zijn als ze ons een nieuwe deal aanbieden. We hadden een contract voor vijf albums en dat is nu voldaan. Dus het kan gebeuren, maar het is nog zeker niet gebeurd. Haha, het is gewoon een nieuw litteken, God is ons aan het vertellen dat we echt moeten stoppen.

Meer self-indulgent zijn dus. Hoe zit het met de tweede helft?
Dat denk ik wel ja. Die tweede helft, dat hebben we al gedaan. We hebben dubbel zoveel tracks geproduceerd. Distractionz en Gimme Something True wilden we eerst op het soundscape-gedeelte zetten, maar we hebben besloten dat toch op het hoofdalbum te zetten. Mooi einde en een goede introductie naar de soundscape. Ik weet zeker dat niet iedereen dat leuk gaat vinden, misschien alleen oude mannen met baarden. Maar ach, misschien heb ik het wel helemaal verkeerd. Het is in ieder geval compleet anders dan Where's Your Head At. Veel experimenteler.

Jullie hebben wederom grote namen op Scars. Maar weer geen Grace Jones.
We roepen inderdaad al een tijd dat we met haar willen werken. En dit keer was het heel dichtbij. Onze managers hadden al met elkaar gepraat en het ging echt gebeuren. En toen...gebeurde het gewoon niet.

Kon je haar niet vastgrijpen op Lowlands?
Haha, ja, we hebben haar gemist. Ze was de dag na ons. Tsjah, ik weet niet, ze is moeilijk om vast te pinnen. Maar ze is fantastisch.

En wel weer Lisa Kekaula
(subtiele verbetering van de uitspraak) Lisa Kekaula ja. Zij is echt een stukje natuurgeweld. Een klassieke hard rockende vrouw. Bijna een tekenfilmfiguurtje, maar ze is echt. Heel direct, zegt altijd wat ze denkt. Ze lacht veel, drinkt veel, houdt van feesten, is grappig. Ze heeft anderhalf jaar met ons getourd. Ze is geweldig, we missen haar ook echt. We wilden iets softers met haar opnemen, maar dat werd nooit goed genoeg.

Hoe krijg je het voor elkaar om, ondanks dat het echt jullie album is, iedere artiest zijn of haar eigen sound te bewaren?
Ik weet niet, dat gaat automatisch denk ik. Meestal zingen ze wat wij van ze willen, maar sommige, zoals Your Majesty, die doen gewoon hun ding. Je kunt ze wel iets voorstellen, maar ze negeren je gewoon. Wij hebben de achtergrondmuziek gedaan, maar de rest is van hen. Net als Lightspeed Champion, hij hoorde onze track en begon gewoon te pingelen op zijn gitaar en een tekst te produceren on the spot. Dat hebben we ook helemaal zo gelaten. Misschien doen we onbewust iets om hen tegemoet te komen.

Hoe is jullie rolverdeling binnen Basement Jaxx?
Felix doet meestal de teksten. Vroeger deden we dat samen. Het is ook veranderd, zowel Where's Your Head At en Red Alert hebben vier regels tekst. In de loop van tijd kwam Felix meer met gedichten, teksten aanzetten en concentreerde ik me meer op de muziek, het gevoel van de groove. Ik vind dat belangrijk, de eerste 15 seconden moet ik echt in de groove zitten. Hij is meer een woordenman, ik meer een geluidsman. Voor mij is een stem een instrument, maar of het Chinees of Frans is, maakt me niet uit.

Zijn jullie veel veranderd door de jaren heen?
Nou, ons eerste album is Remedy. En deze Scars. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn. Dus ja eh... Remedy is vol met hoop en belofte. En Scars is meer...ja, we hebben gewoon meer meegemaakt. Vroeger wilden we echt onderdeel zijn van de house-scene. Dat is veranderd, we hebben ons er nu bewust van afgekeerd. We zijn een beetje pop, maar niet genoeg, een beetje club, maar niet genoeg. We zijn meer wie we zijn.

Verklaar eens de kunst op jullie albums
Oh ja, daar ben ik echt heel gelukkig mee. We waren niet erg blij met ons vorige album. Dat voelde niet echt Basement Jaxxy, maar we hadden toen geen tijd meer om iets beters te maken. Ik denk wel dat het uiterlijk van het album mij meer raakt dan wie dan ook, samen met Felix. De maker van Scars heeft ook ons tweede album gedaan, Routines. Hij voelt ons echt goed aan. Het heeft alles in zich, iets basaals, iets tribals. Hij weet wat we leuk vinden, veren, dieren... In het begin deed ik het zelf, dat was ook leuk. Maar daar heb ik helaas geen tijd meer voor. Maar misschien volgend jaar, want dan hebben we geen idee wat we gaan doen.


'Scars' ligt vanaf 21 september in de schappen. Fantastisch nieuw album! Check ook www.basementjaxx.co.uk voor het toerschema.

Auteur: Annelies Omvlee

Copyright © 2009 Studenten.net - Gepubliceerd op 18-09-2009

Terug naar de homepage

Share/Bookmark

Nieuw in Muziek

Reacties

Reageren


(max 2000 tekens)

Woord niet leesbaar? Klik hier voor een nieuw woord.
http://www.studenten.net
tempus fugit