Recensie: Within Temptation - Black Symphony

Geschreven door Richard Ligthart

Veertien verschillende opnames in full HD (speciaal voor de Blu Ray release), en een unieke samenwerking met het Metropole orkest en PA'dam koor. Within Temptation, de band met haar eigen stijl weet zich opnieuw te overtreffen. Of er nog gevraagd moet worden of de DVD zal aanslaan in de 45 landen waar deze gereleased zal worden, is natuurlijk een overbodige vraag.

Opgericht in 1996 als The Portal
Ruim twaalf en een half jaar, en een handvol CD's en DVD's na de oprichting van de groep in april 1996 (onder de naam The Portal), presenteerde onze grootste exportband Within Temptation afgelopen donderdag zelf haar nieuwste 'Black Symphony' DVD. Na de vertoning (in HD!) van het eerder dit jaar gehouden concert in Ahoy Rotterdam, konden alle genodigden (voornamelijk prijswinnaars en makers) nog even een babbeltje en een foto maken.

'Black Symphony' zal worden gereleased in alle soorten en maten. Een 2 DVD, 2 Live CD en een Blu Ray release, welke overigens 2 weekjes is uitgesteld naar 3 oktober. (er is ook een combinatie van DVD + CD verkrijgbaar). Voor dit artikel gebruiken we de 2 DVD release.

Black Symphony - Disc 1
Bij het opstarten van de eerste schijf, weet je direct waar je mee te maken hebt. De combinatie van het orkest, koor en een beeldopname in een kerk vormen een vrijwel perfecte opening alvorens je het hoofdmenu bereikt. In dit hoofdmenu kun je naast het direct afspelen van het gehele concert ook kiezen om losse 'tracks' af te spelen.

Via de 'settings' kun je kiezen welk geluidsspoor je wenst. Heb je geen speciale dolby surround of DTS set, kies dan voor 'Dolby Digital 2.0'. 'Dolby Digital 5.1' en het speciaal voor muziekdvd's ontwikkelde 'DTS Surround 24/96' klinken beiden ronduit geweldig. Let er dus goed op dat je vooraf even nakijkt welk spoor je moet hebben. Het is zonde als je Dolby Surround set geen DTS aankan, en je twee uur lang naar een dof geluid zit te luisteren. Voor de niet Nederlandssprekenden is er een Engelse ondertiteling aanwezig.

Naast de tweede disc, staan er op disc 1 ook zat extra's. Zo wordt je door MTV presentator Dennis Weening meegenomen op een 'Backstage report', in een 20 minuten durende documentaire / biografie wordt je meegesleurd in het 12 jarig bestaan van de band - van de eerste platen tot aan het voorbereiden van hun grootste concert tot nu toe: Ahoy. En ten slotte zijn in 'Countdown Black Symphony' de laatste 10 uur vastgelegd voorafgaande aan het concert. Je ziet last minute repetities, soundchecks en hoe iedereen zich voorbereidt om het podium te betreden.

Laatste, maar niet minst belangrijkste: Het concert zelf! Met een speelduur van 2 uur en 6 minuten is de registratie van het 'Black Symphony' concert een lange maar zeker een zeer vermakende zit. Naast de harde metal- en rockachtige songs is er ook tijd vrijgemaakt voor wat rustige nummers (waaronder een duet met zangeres Anneke van Giesbergen). De show opent met een spectaculair arrangement van het Metropole orkest samen met het PA'dam koor. Dit intro is (zoals ook in de docu wordt uitgelegd) op een filmachtige manier ten gehore gebracht. Als je van filmmuziek houdt, is dit dus zeker een must voor het oor! Met de 21 hierop volgende songs uit het repertoire (denk aan 'The Howling', 'Mother Earth', 'Angels', 'What Have You Done', 'Memories' en 'Ice Queen') zitten er voor de vaste fan, maar zeker ook voor de gemiddelde Within Temptation luisteraar zeker een hele rits aan bekend klinkende nummers tussen.

Voor wat betreft het technische gedeelte - dus dan heb ik het over de montage, het geluid en de hele mikmak - is het net of je zelf aanwezig bent op het podium. Een uitverkocht Ahoy (8000 man), met daarnaast een bomvol podium (orkest en koor), en dat allemaal op een zeer bijzondere manier weten vast te leggen met 14 High Definition camera's is geen makkelijk karwei. Toch is het de makers (ook bekend van Kane, Tiesto en U2) gelukt een afwisselende registratie af te leveren. Van een zwart/wit intro, naar een (zo lijkt) per nummer afgewerkt thema, met vooral veel vuur, rondvliegende camera's en een megagroot scherm waar diverse clips op worden afgespeeld.

Black Symphony - Disc 2
Zoals gezegd hoef je jezelf ook niet te vervelen bij de tweede schijf. Je krijgt als het ware 2 concerten voor de prijs van 1, aangezien er ook 11 nummers van het concert dat afgelopen november in het Eindhovense Concertgebouw werd gehouden op deze disc is verwerkt. Qua setlist over het algemeen veel vergelijkennissen, maar dit keer een ander decor, andere sfeer en een kleiner maar niet minder plezierig festijn om naar te kijken. De keuze om o.a. vanuit het publiek te filmen is misschien alleen een tikje tè.

Voor de rest staan er nog een aantal extra's op de schijf. Zo vind je er onder meer een aantal videoclips (incl. making of) van o.a. 'The Howling' en 'Frozen', en krijg je een impressie van een reeks concerten tijdens hun wereldtour (jazeker, ze zijn zelfs hot in de VS). Om het geheel af te sluiten, staan er nog wat beelden op van de TMF Awards Benelux, The Dutch Pop Award Show, een fotoreportage en een blikje bij de orkestopnames.

Vergeleken met eerdere DVD's (waarbij de nadruk vooral werd gelegd op festivals), is 'Black Symphony' zeker geen verkeerd knutselwerkje geworden. Het bijzondere aan de hele schijf is natuurlijk het concert, welke is opgenomen in de hoogst haalbare kwaliteit, maar hou je van extra's en special features op DVD's, dan zul je jezelf zeker niet vervelen met bijna 6 uur Within Temptation!

De DVD en CD is verkrijgbaar vanaf maandag 22 september. Blu Ray liefhebbers moeten nog even wachten tot vrijdag 3 oktober.

Auteur: Richard Ligthart

copyrights © 2008 Studenten.net - Gepubliceerd op 23-09-2008